El dimarts 4 d’octubre vam anar els 60 alumnes de 1r
d’ESO al Museu del Cinema de Girona.
Des del Departament d’Humanitats (Educació Visual i
Plàstica) vam organitzar aquesta sortida pedagògica vinculada als
continguts de la matèria sobre la lectura d’imatges.
Marcats per l'horari del Museu (visita guiada i taller de
4h), vam haver d'avançar considerablement l'hora convocada a
les 7:45h.
Després d’arribar a les 9:30h a
Girona i esmorçar a la plaça de davant del Museu, vam repartir els 60 alumnes en 3 grups d'acord al seu nivell d'anglès, alt, mig i baix.
La visita guiada a la col·lecció permanent de Tomàs
Mallol ens va permetre provar in situ
càmeres fotogràfiques, joguines òptiques i veure com funciona un projector de
cinema.
Fotografia que exemplifica la formació d'imatges invertides en el pla focal de la càmera |
Vam entendre que l’aparició del cinema, des d’una perspectiva històrica, requeria de la confluència de tres factors: la persistència de la visió, la invenció de la fotografia i la projecció continuada d’imatges en una fracció de segon.
Vam veure exemples de formació d’imatges en una càmera
obscura, animacions amb llanterna màgica, joguines òptiques (Taumàtrop,
Zootrop, Fenitoscopi,…) i els primers curts dels Germans Lumière.
En acabar la visita guiada, vam fer un breu descans per
iniciar el taller de 3 hores de durada (que en alguns casos es va extendre una
mica més): la realització d’un curt.
Va ser una activitat molt
complerta perquè ens va permetre repassar els continguts treballats a classe
sobre llenguatge audiovisual i aplicar-los en la realització d’una pel·lícula.
També vam valorar la importància del treball en equip i la jerarquització de
les tasques en la gravació d’un film.
Fotografia de grup amb els alumnes del nivell alt d'anglès a l'interior del Museu |
L’activitat que hem proposat per vincular la sortida és aplicar els continguts apresos sobre PLANIFICACIÓ, ANGULACIÓ i PROFUNDITAT DE CAMP a través d’una activitat individual: resoldre gràficament en diferents PLANS la sortida o un moment puntual (seqüència) de la sortida aplicant algun punt de vista insòlit i la profunditat de camp.
Esperem penjar en breu una sel·lecció dels millors treballs per exemplificar aquesta sortida que hem valorat tan positivament.
Laia Codina (professora d’Educació. Visual i Plàstica)