diumenge, 23 de març del 2014

Poblat ibèric de Calafell

Comentaris d'una visita al poblat ibèric de Calafell dels alumnes de 1r d'ESO 

Tot va començar un matí fred de març.  Ens disposàvem a passar un profitós dia a la Ciutadella Ibèrica de Calafell.  Vam agafar l’autocar i vam arribar-hi prop de les deu del matí. En acabar d’esmorzar van començar dos grups la visita de la Ciutadella, i l’altre grup el taller.  Anàrem acompanyats dels nostres monitors: la Laura, la Carme i l’Oriol.
                                                                                                Èric Marcet i Clàudia Molina

Abans d’iniciar la visita ens van explicar que feia 2.500 anys aproximadament, a la Península Ibèrica hi habitaven ibers dividits en grups: els de Calafell eren cossetans i els de Sabadell laietans. 
A la Ciutadella habitaven només guerrers, però per representar tots els ibers hi van reconstruir cases de guerrers i un parell de cases de pagès.
                                                                                               Paula Chamizo i Adrián Vizuete

Sobre l’edificació ens van informar que abans es trobava davant del mar.  A les muralles havia una llarga línia vermella que marcava quina era la part original i quina la reconstruïda.
Vam aprendre que gràcies al comerç amb estrangers obtenien noves mercaderies i que així es van crear nous grups socials  També que la sal era la seva moneda perquè conservava molt bé els aliments (d’aquí prové salari).
Vam veure les vestidures d’un guerrer: defensives (escut, armadura, casc, cinturó i sandàlies) i ofensives (espasa).
Tenien un alfabet propi que es pot llegir però que encara no s’ha pogut desxifrar.
                                                                                          Natàlia Brando i Òscar Romero

Quan un guerrer moria, el cremaven en un llit fet de fusta i les cendres les guardaven en unes ceràmiques.  Com no es cremaven tots els ossos, les dones els rentaven i els posaven dins de la ceràmica junt amb l’aixovar funerari.
                                                                                                  Òscar Ortiz i Laia Rodríguez

Els enterraven amb un ou per simbolitzar la perfecció.  A la dona l enterraven amb objectes del seu home perquè es recordés d’ell i a l’inrevés.
                                                                                       Helena Campos i Jesús Mari Pardo




TALLER DE TINTS
Vam aprendre que els tints no tenien una importància evolutiva determinant però, com a l’actualitat,  servien per distingir o diferenciar els diversos grups socials.
Primer vam buscar plantes per fer diferents colors: el romaní donava un verd fosc, l’escorça i les pinyes un marró més groguenc, l’olivera un color groc, la garrotxa un verd clar, etc.
Després vam fer tints amb aigua bullint, les plantes, llana i un mineral que feia que llana agafés millor el color. 
També vam intentar fer foc fent servir dos sistemes: picant una pedra de sílex contra una peça de metall o fregant un pal mitjançant un arc.  Aquest era el foc que necessitaven els ibers per fer bullir l’aigua.
                                                                                             Natàlia Brando i Òscar Romero

TALLER DE CONSTRUCCIÓ
Va ser molt divertit.  Vam fer 4 grups de 5 persones i un de 6.  Hi havia 4 activitats dins de la construcció:
-          La primera era fer maons barrejant aigua i sorra, així es feia el fang.
-          La segona barrejàvem palla i fang i construíem maons anomenats tova.
-          La tercera havíem de moure la sorra i aixafar-la.
-          I per últim havíem de lligar canyes i fer un sostre.
                                                                                      Aleix Masip i Marta Farrés

Hi havia dues parts de la construcció de la casa que feia molta angúnia de fer.  En totes les parts t’embrutaves.  Era molt divertit.  A l’acabar el taller vam comparar els models amb les nostres construccions; la veritat és que ho vam fer bastant bé.
                                                                                                         Pau Maldonado i Arina
TALLER DE TEIXITS
Vam veure llana bruta i la vam netejar amb cendra i aigua bullint.  Vam intentar filar la llana amb ajuda d’un pal i també vam intentar filar estopa.  Amb l’ajuda d’un aparell vam fer siluetes als fils i vam fer un dibuix.
                                                                                                      Anna Agustí i Juan Adolfo






dilluns, 17 de febrer del 2014

Sortida a l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont ( ICP )


El dia 12 de febrer, els alumnes de 1r d'ESO hem fet una sortida cultural a l'ICP, des de l'àmbit de ciències socials.

A l' arribar hem rebut la benvinguda per part de la nostra guia, la Marta. En primer lloc, ens han donat informació sobre el mateix centre, i hem definit la Paleontologia. Tot seguit hem avançat fins arribar a la planta baixa on ens han explicat característiques dels simis i de les fases preevolutives de l'ésser humà.

Després d'aquesta explicació, hem pujat a una aula que es trobava a la següent planta. La veritat és que ens hagués agradat poder veure lliurement els diferents espais del museu, perquè eren molt interessants. De totes maneres hem gaudit de l'activitat proposada, que es tractava de mesurar unes rèpliques de diferents cranis paleolítics i, gràcies als ensenyaments de la Marta, hem observat l'evolució del volum cranial al llarg de la història, mitjançant un gràfic de barres fet a partir dels nostres treballs.

Finalment hem conclòs l'activitat amb una xerrada sobre els noms científics dels últims passos evolutius de l'home.

La meva conclusió final és que, malgrat que la sortida en realitat estigués ambientada en l'àmbit matemàtic i fos una mica curta, hem adquirit nous coneixements i ens ho hem passat bé.

Óscar Romero López


1r d'ESO A

 








divendres, 31 de gener del 2014

BASES CONCURS LITERARI SANT JORDI 2014


Jocs Florals 2014

Bases de participació (obligatòria)
Heu de presentar:                    

1-    POESIA en CATALÀ: extensió mínima de 3 estrofes i màxima de 15 estrofes.

2- PROSA en CASTELLÀ: extensió mínima de 2 fulls i màxima de 5 fulls.

3- TEATRE en ANGLÈS: extensió mínima de 2 fulls i màxima de 5 fulls.

Tots els escrits s’han de presentar de la següent manera:
fulls blancs
model de lletra ARIAL 12
interlineat doble
signats amb un pseudònim

Juntament amb la composició, cal adjuntar un sobre blanc indicant el pseudònim i el curs. A l’interior, un paper amb el nom i cognoms de la persona.

DATA D’ENTREGA: del 10 al 14 de març (sense pròrroga)

dimarts, 28 de gener del 2014

SORTIDA A LA BIBLIOTECA VAPOR BADIA ( 1r A )

Ahir, 21 de gener, els alumnes de 1r d'ESO A vam fer una sortida cultural a la biblioteca Vapor Badia, des de l'àmbit de Català.

Abans pensàvem que sabíem moltes coses, però després de la visita, i gràcies a les guies Montse i Salut, hem après a ser autònoms a la biblioteca i altres dades curioses: la biblioteca era abans una fàbrica tèxtil, pertany al “Bims (Biblioteques Municipals de Sabadell); compta amb uns 100.000 documents, etc.

Després d'aquesta explicació ens hem dividit en dos grups: un ha fet una pràctica de la cerca al catàleg als ordinadors, i l'altre ha realitzat una ruta per la biblioteca. Després, els grups s'han intercanviat.

Les activitats ens han servit per saber com funciona Internet allà, el carnet, el servei de préstecs, la bústia, la sala d'estudis, els horaris, etc.

Finalment, vull remarcar que la sortida ha estat molt divertida, i segur que el que hem après ens servirà en un futur no molt llunyà.

                                                                                                                             Óscar Romero López

dijous, 23 de gener del 2014

Valoracions de la visita a la Biblioteca Vapor Badia

Aquí teniu unes quantes valoracions dels alumnes de 1rB. Hi ha opinions per a tots els gustos:


A mi m’ha semblat molt bé perquè una biblioteca permet facilitar l’accés als llibres a les persones i també és gratuït o val menys.
Jo pensava que m’avorriria però no, m’ha agradat molt i sí que és veritat que m’ho he passat molt bé en la recerca.
Els defectes que ha pogut tenir aquesta sortida és que la majoria de coses ja ho sabien tots.
Núria Ambrós Iniesta

Crec que la biblioteca és una eina molt útil per als joves, per buscar informació, fer treballs i estudiar. Et dóna molts avantatges, com la de portar 15 llibres com a màxim a casa per fer el que necessitis. No només els joves i els adults fan servir la biblioteca, sinó que els petits també s’acostumen a l’entorn de la lectura.
  Núria Ramírez Ruiz                           

A mi m’ha agradat perquè no hem fet tota l’estona el mateix sinó que hem anat canviant d’activitats. A mi, el que més m’ha agradat ha sigut la cerca del catàleg perquè, mai n’havia sentit a parlar.
Queralt Poch

Jo em pensava que seria avorrit, perquè em pensava que  només faríem una visita a tota la bibloteca i ja està, però com que després hem fet una activitat, m’ha agradat bastant. L’activitat que hem fet m’ha servit per saber on puc buscar coses que m’interessin o simplement coses que demanen els mestres. I m’ha agaradat molt aquesta idea de fer alguna activitat.
Mireia Calvo Muñoz


M’ha agradat molt aquesta sortida ja que quasi mai vaig a la biblioteca. La primera activitat de visitar la biblioteca no m’ha agradat gaire però la segona activitat del catàleg m’ha agradat molt. Jo sóc un dels que no té carnet però crec que això canviarà.
Carlos Bellanco Ortiz


Hi havia dues parts: una de fer una vistita per la bibloteca, a mi no m’ha agradat gaire perquè era avorrit però hi  havia una altra part de buscar llibres per temes, escriptors, per tipus…… això sí que era divertit perquè era com un joc, ho fèiem  per parelles, era millor ja que ens podíem ajudar. Però en l’altra activitat he après les parts de la bibloteca, per si algun dia hi torno.
Oksana Cuerpo


L’excursió ha estat divertida però la part de la ruta era avorrida.
La biblioteca està molt ben estructurada i organizada i permet trobar la informació per treballar.
Gerard Clapés



Aquesta sortida m’ha agradat, pensava que seria avorrida, n’he fet de més divertides però per anar a una biblioteca m’ho he passat bé. La visita ha sigut divertida però el que més m’ha agradat ha sigut buscar amb l’ordinador el catàleg dels llibres.
Marta Farrés


La sortida ha estat molt interessant, ja que jo no vaig gaire a la biblioteca.
Crec que és un bon ajut per a tota la gent que necessita informació i molts llibres i no poden pagar-los tots.
Està molt bé la sala d’estudi i que als temps més durs d’exàmens estigui oberta fins tard. També trobo que tenir un catàleg per mirar si els llibres estan disponibles a la biblioteca és una molt bona idea, ja que ho pots mirar des de casa.

Laia Rodríguez Turné

dimecres, 18 de desembre del 2013

A Christmas Carol

The English Department of Secondary Education of our school wants to offer our students singing a Christmas Carol. The video has been directed by the English and Science teacher, Sònia Jaimez, shot by the English and German teacher and the stars have been some students of 1st of ESO who have sung in a perfect way! Don't you think? We want to wish you a Merry Christmas and a Happy New Year from the English Department. Now enjoy the video. 




dilluns, 9 de desembre del 2013

Homenatge al poeta Miquel Martí i Pol

Els alumnes de Taller Literari, una optativa de 1r d'ESO, hem fet un petit homenatge a Miquel Martí i Pol tot coincidint amb l'aniversari de la seva mort. Aquí està el resultat.





Hivern

Estimo la lluentor de la neu
i veure com cau damunt meu.

Estimo el nadal amb el seu cel negre,
nadales i regals muntem el pessebre.

Estimo la família la nit de cap d'any
campanes que sonen, 12 en total.

Estimo veure la foscor de la nit
i a causa del fred els batecs del pit.

L'hivern no és avorrit,
és una mica fred,
d'una tristesa diferent.

L'hivern no és dies sense sol
és, una llum poc abundant
un recomençar de l'any que vindrà.

L'hivern no és gris,
és un altre angle de la llum
damunt el paisatge.

L'hivern és divertir-se,
és anar a patinar,
és jugar amb la neu
i esquiar les muntanyes.

I més que ningú controla tots els llocs,
com un déu tot poderós
i amb el seu cor de glaçera
dóna pas a la primavera.





Taller literari amb la col·laboració de Miquel Martí i Pol